Sprawności


  Poniżej zamieszczam listę wymagań na przykładowe sprawności, które realizujemy bądź będziemy realizować w naszej drużynie. Sprawności które zdobędziecie musicie sobie wyszyć na mundurze, aby dowiedzieć się dokładnie co i jak wystarczy zgłosić się do przybocznych / zastępowych (dh drużynowa ma dużoo na głowie :) ).





Sprawność przyrodnicza

Przyrodnik/ Przyrodniczka *

1. Rozpoznał/a po sylwetkach i liściach dziesięć drzew (np. dąb, brzozę, klon, leszczynę, wierzbę, topolę, lipę, sosnę, świerk, jodłę, modrzew).
2. Rozpoznał/a na rysunku lub zdjęciu po pięć gatunków roślin i zwierząt chronionych w Polsce.
3. Uczestniczył/a w wycieczce do lasu, ułożył/a i przedstawił/a w zastępie pięć zasad zachowania się w lesie.
4. Samodzielnie lub z zastępem zasadził/a drzewko w pobliżu swojego domu, na działce lub przy szkole.



Przyjaciel Przyrody **
1. Wskazał/a na mapie Polski parki narodowe oraz znajdujące się w okolicy (np. w gminie lub powiecie) rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i wybrane pomniki przyrody. Wyjaśnił/a cele, dla których je utworzono.
2. Uczestniczył/a w wycieczce do rezerwatu przyrody lub parku narodowego. Zachowywał/a się zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
3. Brał/a udział w pracy na rzecz środowiska naturalnego, np. w parku, na szlaku turystycznym, podczas imprezy ekologicznej.
4. W swoim domu oszczędza wodę i energię elektryczną, dba o wykorzystanie surowców wtórnych.



Sprawność okazjonalna (grudzień)


Betlejemskie Światło Pokoju*
1.Poznała/ał Dobra Nowinę związaną z narodzinami Jezusa oraz przesłanie Betlejemskiego Światła Pokoju. Wie, jaką drogą dociera ono do Polski.
2.Poznała/ał tradycje bożonarodzeniowe oraz uczestniczyła/ył w wigilii harcerskiej.
3.Pomogła/pomógł w zorganizowaniu w swoim domu świąt Bożego Narodzenia.
4.Uczestniczyła/ył w uroczystości przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju (np. w hufcu, w instytucjach miejskich, w szkole, na harcerskiej mszy).



Sprawność z zakresu pierwszej pomocy (samarytanki):

Higienista - Higienistka *
1.Założył/a opatrunek, nakleił/a plaster z opatrunkiem, zabandażował/a kończynę, wykorzystał/a w opatrywaniu chustę trójkątną.
2.Zabezpieczył/a się przed przeziębieniem, odmrożeniem.
3.Zaradził/a w przypadku skaleczenia, otarcia nogi, niewielkiego oparzenia, krwotoku z nosa, ukąszenia przez pszczołę lub osę.
4.Zmierzył/a temperaturę, wie jaka jest prawidłowa temperatura ciała.
5.Poznał/a alarmowe numery telefonów. Wie, kiedy i w jaki sposób należy z nich korzystać.



Sanitariuszka / Sanitariusz **
1. Poznała / poznał zasady kompletowania apteczki. Skompletowała / skompletował apteczkę osobistą.
2. Potrafi prawidłowo postąpić w przypadku: ▪ krwotoku (np. z kończyny), stłuczenia, zaprószenia oka, omdlenia, ▪ konieczności unieruchomienia kończyny, ▪ konieczności udrożnienia górnych dróg oddechowych.
3. Pełniła / pełnił służbę samarytańską na wycieczce, biwaku lub obozie.
4. Prawidłowo sprawdziła /sprawdził tętno


Sprawności terenoznawcze:

Obserwator-Obserwatorka *

1. Wyznaczył/a strony świata za pomocą busoli, słońca, gwiazd i drzew.
2. Poruszał/a się bezszelestnie po pomieszczeniu zamkniętym i w terenie, czołgając się i maskując swoją obecność.
3. Rozpoznał/a w lesie ślady ludzi, zwierząt i pojazdów.
4. Uczestniczył/a w biegu terenowym poruszając się według znaków patrolowych.
5. Zapamiętał/a przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wrócił/a nią samodzielnie bez błądzenia.


Terenoznawca * *
1. Ocenił/a prawidłowo odległość od wyznaczonego punktu wykorzystując zasady określania odległości w terenie.
2. Dokonał/a pomiaru niedostępnych obiektów w terenie: wysokości drzewa, szerokości rzeki.
3. Trafił/a do wyznaczonego miejsca w nieznanym terenie na podstawie szkicu lub mapy.
4. Poprowadził/a patrol w terenie posługując się busolą i bezbłędnie docierając do miejsca oznaczonego na mapie.
5. Wytypował/a w nowym terenie miejsce na biwak drużyny, rozplanowując jego rozbicie.


Sprawność krajoznawcza

Wskazidroga *
1. W czasie gry lub zwiadu terenowego poprowadził/a zastęp do określonego miejsca odległego o ok. 2-3 km, odszukał/a wyznaczony obiekt.
2. Na planie zaznaczył/a nazwy ulic i placów oraz ważne obiekty – ośrodek zdrowia, aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji itp.
3. Poznał/a najbliższy obiekt godny zwiedzenia (zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodniczą itp.) i opowiedział/a o nim na zbiórce zastępu.
4. Wyszukał/a interesujące informacje o swojej miejscowości w przewodniku, encyklopedii, Internecie oraz przedstawił/a je zastępowi w dowolnej formie.



Sprawność naukowa

Szperacz *
1. Przygotowując żądaną informację, umiejętnie posłużył/a się przewodnikiem, encyklopedią, Internetem.
2. Zlokalizował/a wybrany obiekt w nieznanym terenie, wykorzystując dostępne źródła informacji.
3. Przeprowadził/a wywiad dotyczący ciekawostek wybranej miejscowości i zaprezentował/a go na zbiórce zastępu.
4. W czasie obozu, biwaku lub rajdu zebrał/a ciekawostki na temat odwiedzanych miejsc i ludzi, prezentując je potem kolegom.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeżeli chcecie zdać na sprawność we własnym zakresie (nie to co wszyscy i nie wtedy kiedy wszyscy np. wybierzecie sobie TRAMPA) wystarczy że przeglądniecie internet/książkę sprawnościową, rozpiszecie sobie sprawność i zgłosicie się do kadry. :)