Dh Hania Kozik specjalnie dla Was w pocie czoła stworzyła listę sprawności które będzie można zdobyć na obozie - polecam przyglądnąć przed obozem, bo nie każde zadanie da się wykonać w środku lasu z dala od wszystkiego ;)
Możecie sobie już coś po przygotowywać do zaliczenia sprawności, można sobie już porozpisywać :)
W imieniu dh Hani gorąco zachęcam - bo po ilości sprawności możemy określić jak pracowity i wszechstronny jest harcerz co bardzo się liczy dla kadry :) :)
GRAJEK
**
1. Nauczyła / nauczył
się grać przynajmniej na jednym instrumencie, zagrała / zagrał na
nim melodię.
2. Brała / brał udział
w przygotowaniu uroczystości harcerskiej, organizując orkiestrę.
3. Nauczyła / nauczył
zastęp lub drużynę piosenki na podstawie zapisu nutowego.
4.
Zorganizowała / zorganizował w drużynie naukę piosenek,
akompaniując na instrumencie.
ZNAWCA
MUSZTRY **
1. Zapoznała / zapoznał
się z zasadami musztry.
2. Nienagannie wydaje i
wykonuje komendy.
3. Przeprowadziła /
przeprowadził zajęcia z musztry z zastępem lub drużyną.
4. Brała / brał udział
w pokazie musztry zastępu, drużyny lub obozu.
SPORTOWIEC
*
1. Interesuje się wybraną
dyscypliną sportu
i popularyzuje ją, wymieniła / wymienił
nazwiska swoich ulubionych sportowców.
2. Codziennie wykonuje
poranną gimnastykę.
3. Zademonstrowała /
zademonstrował swój zestaw ćwiczeń treningowych.
4. Zorganizowała /
zorganizował spotkanie
z zawodnikiem lub trenerem wybranej
dyscypliny (karate kyokushin, sporty walki, piłka nożna, orientacja
sportowa itp.)
albo zaprezentowała / zaprezentował film
o
życiu sportowców.
ŁAZIK
*
1.
Skompletowała/skompletował ekwipunek turystyczny.
2.
Uczestniczyła / uczestniczył w kilku wycieczkach, ubierając się
stosownie do warunków terenowych
i pogodowych, zabezpieczając
się przed przegrzaniem, przemoczeniem oraz otarciem stóp.
3.
Poprawnie spakowała / spakował plecak, zabierając tylko rzeczy
przydatne na wyprawie.
4.
Poznała / poznał zasady poruszania się po drogach.
5.
Uczestnicząc w wycieczkach i rajdach, zawsze zachowuje pogodę
ducha, mimo trudów wędrowania.
6.
Posiada 5 rzeczy do osobistej apteczki.
TRAMP
**
1. Odbyła / odbył co
najmniej pięć samodzielnych wypraw w promieniu kilku kilometrów od
obozu lub m-ca zamieszkania.
2. Poznała / poznał
zasady bezpiecznego marszu (tempo, odpoczynek, obciążenie, przepisy
ruchu drogowego, kolumna).
3. Nocowała / nocował w
lesie bez namiotu,
a także w nieznanej miejscowości,
korzystając np. ze schroniska PTSM.
4. Zorganizowała /
zorganizował biwak zastępu (drużyny), rozbijając go, a następnie
likwidując bez pozostawienia śladów.
WĘDROWIEC
***
1. Przedstawiła /
przedstawił na zbiórce drużyny najpiękniejsze regiony turystyczne
w Polsce. Np. Ziemię Lubuską, Beskidy itp.
2. Zorganizowała /
zorganizował dla drużyny wycieczki o różnej tematyce, m.in.
krajoznawcze, przyrodnicze, historyczne.
3. W czasie obozów
wędrownych zainteresowała / zainteresował się historią
poznawanych miejsc i żyjących tam ludzi.
4. Zorganizowała /
zorganizował rajd według opracowanego przez siebie programu i
trasy.
IGIEŁKA
*
1. Wykonała / wykonał
drobne prace: przyszyła/przyszył guziki do koszuli, obrębi- ła /
obrębił chusteczkę!,
naszyła / naszył łatę na spodnie, zacerowała / zacerował
dziurę! w swetrze
2. Uszyła / uszył
ręcznie lub na maszynie drobny przedmiot, np. łapki do garnków,
kieszeń na grzebienie w namiocie, fartuszek kuchenny, worek na
kapcie lub woreczek na skarpety na obozie.
3. Wyszyła / wyszył swój
monogram lub znaczek sprawności na rękawie munduru.
GIMNASTYCZKA
/ GIMNASTYK *
1. Opracowała / opracował
własne zestawy ćwiczeń w domu i na powietrzu.
2. Poznała / poznał
sławne gimnastyczki
i gimnastyków i ich kariery sportowe.
3. Prowadziła / prowadził
gimnastykę zastępu, drużyny, grupy dzieci.
4. Brała / brał udział
w zawodach sportowych w drużynie, starając się osiągać najlepsze
wyniki.
1. Rozbiła / rozbił
samodzielnie mały namiot.
2. Uczestniczyła /
uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się
sprzętem pionierskim.
3. Samodzielnie
wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na śmieci,
wieszak, tablicę rozkazów.
4. Rozpaliła / rozpalił
ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie ślady
po zakończeniu ogniska.
TECHNIK
OBOZOWY **
1.
Umiejętnie posługiwała / posługiwał się zakonserwowanym przez
siebie sprzętem pionierskim przy budowie urządzeń namiotowych.
2.
Zbudowała / zbudował urządzenie obozowe własnego pomysłu,
stosując węzły i gwoździe odpowiedniej wielkości.
3.
Wraz z zastępem rozstawiała / rozstawiał namioty różnego typu i
wielkości.
4.
Po zakończeniu obozu wraz z zastępem składała / składał
namioty, przygotowując je do przechowywania w magazynie (suszyła /
suszył, naprawiała / naprawiał, talkowała / talkował).
KUCHCIK
*
1. Przygotowała /
przygotował w terenie posiłek dla zastępu, korzystając z kuchni
polowej lub kuchenki turystycznej.
2. Zadbała / zadbał o
estetyczny wygląd polowego „stołu”.
3. Przestrzegała /
przestrzegał zasad higieny przy sporządzaniu posiłków i zapoznała
/ zapoznał z nimi zastęp.
4. Przygotowała /
przygotował śniadanie lub kolację dla domowników.
5. Przygotowała /
przygotował podwieczorek według własnego pomysłu.
MŁODY
STRATEG *
1.
Zagrał co najmniej w trzy różne gry planszowe
lub karciane, w
tym przynajmniej jedną o tematyce harcerskiej lub historycznej,
dobrze zna zasady tych gier.
2.
Wziął udział w turnieju gier planszowych lub karcianych.
3.
Wie, na czym polega system szwajcarski.
4.
Zaprezentował i zagrał z zastępem lub drużyną
w wybraną
przez siebie grę planszową lub karcianą.
ROBINSON
**
1.
Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu
w samotności
kilkugodzinną obserwację życia lasu
o wschodzie Słońca.
2.
W dowolnej formie (np. szkic, notatka, opowiadanie) udokumentowała /
udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone zjawiska w
przyrodzie, zauważone zwierzęta i ich tropy, występujące rośliny
chronione, jadalne itp.), zaprezentowała / zaprezentował je
zastępowi na obozie.
3.
Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z
zebranych owoców lasu.
4.
Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu
obozu przez 24 godziny.
LEŚNY
CZŁOWIEK (dla tych co mają Robinsona)***
- Odbyła / odbył samotną wędrówkę po lesie (od świtu do zmroku), żywiąc się wyłącznie owocami lasu i rozbijając sobie miejsce noclegowe.
- Odnalazła / odnalazł wyznaczone przez drużynowego miejsce bez posługiwania się mapą, kierując się tylko znakami przyrody.
- Korzystając z samotności, przemyślała / przemyślał swoje dotychczasowe życie harcerskie.
- Powróciła / powrócił niepostrzeżenie do obozui na podstawie obserwacji oraz przemyśleńz wędrówki opowiedziała / opowiedział gawędęo życiu lasu (np. podczas ogniska).
- W czasie tej wędrówki znalazła/znalazł ciekawe miejsce, by pokazać je potem harcerzom z drużyny.
- Odbyła / odbył 24-godzinną próbę silnej woli (głodu), żywiąc się owocami lasu, chlebem, wodą.
HARCOWNIK
*
1. Uczestniczyła /
uczestniczył w pięciu grach terenowych, przestrzegała /
przestrzegał obowiązujących w nich zasad.
2. Poznała / poznał 10
ćwiczeń rozwijających spostrzegawczość, refleks, pamięć.
3. Uczestniczyła /
uczestniczył razem
z zastępem w zawodach, turnieju, meczu lub
innej formie współzawodnictwa między zastępami.
4. Brała / brał udział
w INO, grze ekologicznej lub biegu patrolowym.
OGNIK
*
1.
Zapoznała / zapoznał się ze znaczeniem odkrycia
i poskromienia
ognia.
2.
Pod opieką zastępowej / zastępowego ułożyła / ułożył ognisko
i rozpaliła / rozpalił je.
3.
Pełniła / pełnił funkcję strażnika ognia.
4.
Zna gatunki drewna odpowiedniego do budowania ognisk harcerskich.
5.
Zatarła / zatarł ślady ogniska po jego wygaszeniu, zabezpieczyła
/ zabezpieczył zapałki przed zamoknięciem.
6.
Potrafi opowiedzieć koleżankom / kolegom o greckich tradycjach
związanych ze strzeżeniem ognia.
STRAŻNIK
OGNIA/STRAŻNICZKA OGNIA **
1.
Pełniła / pełnił trzy służby przy ognisku, umiejętnie
podkładając drwa lub gałęzie, regulując wysokość płomienia i
ograniczając iskrzenie.
2.
Poznała / poznał przepisy przeciwpożarowe na obozach i biwakach.
Dowiedziała / dowiedział się, jak ugasić na człowieku płonące
ubranie. Nauczyła / nauczył się posługiwać podstawowym sprzętem
gaśniczym i umie go nazwać z zamkniętymi oczami.
3.
Poprawnie zbudowała / zbudował 4 podstawowe stosy ogniskowe.
4.
Poznała / poznał obrzędowość związaną z harcerskim ogniskiem.
5.
Rozróżnia trzy podstawowe stopnie oparzenia
i potrafi udzielić
pierwszej pomocy w przypadku oparzenia.
MŁODA
PŁYWACZKA / MŁODY PŁYWAK *
1. Przepłynęła /
przepłynął 100 m, w tym połowę na plecach.
2. Wytrzymała / wytrzymał
pod wodą 20 sekund.
3. Nauczyła / nauczył
się prawidłowo zakładać kamizelkę ratunkową.
4. Poznała / poznał
zasady bezpieczeństwa
i higieny kąpieli.
Dh Dominika i dh Hania Kozik