piątek, 7 lipca 2017

Sprawności na obóz

Czuwaj, obóz za 8 dniiiii 💥💥 !!!!! Juhuu!!

  Dh Hania Kozik specjalnie dla Was w pocie czoła stworzyła listę sprawności które będzie można zdobyć na obozie - polecam przyglądnąć przed obozem, bo nie każde zadanie da się wykonać w środku lasu z dala od wszystkiego ;)

Możecie sobie już coś po przygotowywać do zaliczenia sprawności, można sobie już porozpisywać :)

W imieniu dh Hani gorąco zachęcam - bo po ilości sprawności możemy określić jak pracowity i wszechstronny jest harcerz co bardzo się liczy dla kadry :) :)

GRAJEK **
1. Nauczyła / nauczył się grać przynajmniej na jednym instrumencie, zagrała / zagrał na nim melodię.
2. Brała / brał udział w przygotowaniu uroczystości harcerskiej, organizując orkiestrę.
3. Nauczyła / nauczył zastęp lub drużynę piosenki na podstawie zapisu nutowego. 
4. Zorganizowała / zorganizował w drużynie naukę piosenek, akompaniując na instrumencie.



ZNAWCA MUSZTRY **
1. Zapoznała / zapoznał się z zasadami musztry.
2. Nienagannie wydaje i wykonuje komendy.
3. Przeprowadziła / przeprowadził zajęcia z musztry z zastępem lub drużyną.
4. Brała / brał udział w pokazie musztry zastępu, drużyny lub obozu.

SPORTOWIEC *
1. Interesuje się wybraną dyscypliną sportu 
i popularyzuje ją, wymieniła / wymienił nazwiska swoich ulubionych sportowców.

2. Codziennie wykonuje poranną gimnastykę.
3. Zademonstrowała / zademonstrował swój zestaw ćwiczeń treningowych.
4. Zorganizowała / zorganizował spotkanie 
z zawodnikiem lub trenerem wybranej dyscypliny (karate kyokushin, sporty walki, piłka nożna, orientacja sportowa itp.) 
albo zaprezentowała / zaprezentował film 
o życiu sportowców.


ŁAZIK *
1. Skompletowała/skompletował ekwipunek turystyczny.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w kilku wycieczkach, ubierając się stosownie do warunków terenowych 
i pogodowych, zabezpieczając się przed przegrzaniem, przemoczeniem oraz otarciem stóp.

3. Poprawnie spakowała / spakował plecak, zabierając tylko rzeczy przydatne na wyprawie.
4. Poznała / poznał zasady poruszania się po drogach.
5. Uczestnicząc w wycieczkach i rajdach, zawsze zachowuje pogodę ducha, mimo trudów wędrowania.
6. Posiada 5 rzeczy do osobistej apteczki.

TRAMP **
1. Odbyła / odbył co najmniej pięć samodzielnych wypraw w promieniu kilku kilometrów od obozu lub m-ca zamieszkania.
2. Poznała / poznał zasady bezpiecznego marszu (tempo, odpoczynek, obciążenie, przepisy ruchu drogowego, kolumna).
3. Nocowała / nocował w lesie bez namiotu, 
a także w nieznanej miejscowości, korzystając np. ze schroniska PTSM.

4. Zorganizowała / zorganizował biwak zastępu (drużyny), rozbijając go, a następnie likwidując bez pozostawienia śladów.

WĘDROWIEC ***
1. Przedstawiła / przedstawił na zbiórce drużyny najpiękniejsze regiony turystyczne 
w Polsce. Np. Ziemię Lubuską, Beskidy itp.

2. Zorganizowała / zorganizował dla drużyny wycieczki o różnej tematyce, m.in. krajoznawcze, przyrodnicze, historyczne.
3. W czasie obozów wędrownych zainteresowała / zainteresował się historią poznawanych miejsc i żyjących tam ludzi.
4. Zorganizowała / zorganizował rajd według opracowanego przez siebie programu i trasy.


IGIEŁKA *
1. Wykonała / wykonał drobne prace: przyszyła/przyszył guziki do koszuli, obrębi- ła / obrębił chusteczkę!, naszyła / naszył łatę na spodnie, zacerowała / zacerował dziurę! w swetrze
2. Uszyła / uszył ręcznie lub na maszynie drobny przedmiot, np. łapki do garnków, kieszeń na grzebienie w namiocie, fartuszek kuchenny, worek na kapcie lub woreczek na skarpety na obozie.
3. Wyszyła / wyszył swój monogram lub znaczek sprawności na rękawie munduru.

GIMNASTYCZKA / GIMNASTYK *
1. Opracowała / opracował własne zestawy ćwiczeń w domu i na powietrzu.
2. Poznała / poznał sławne gimnastyczki 
i gimnastyków i ich kariery sportowe. 
3. Prowadziła / prowadził gimnastykę zastępu, drużyny, grupy dzieci.

4. Brała / brał udział w zawodach sportowych w drużynie, starając się osiągać najlepsze wyniki.

SOBIERADEK OBOZOWY *
1. Rozbiła / rozbił samodzielnie mały namiot.
2. Uczestniczyła / uczestniczył w budowie urządzeń namiotowych, posługując się sprzętem pionierskim.
3. Samodzielnie wykonała/wykonał przedmiot przydatny na obozie, np. kosz na śmieci, wieszak, tablicę rozkazów.
4. Rozpaliła / rozpalił ogień w bezpiecznym miejscu i zatarła / zatarł dokładnie ślady po zakończeniu ogniska.


TECHNIK OBOZOWY **
1. Umiejętnie posługiwała / posługiwał się zakonserwowanym przez siebie sprzętem pionierskim przy budowie urządzeń namiotowych.
2. Zbudowała / zbudował urządzenie obozowe własnego pomysłu, stosując węzły i gwoździe odpowiedniej wielkości.
3. Wraz z zastępem rozstawiała / rozstawiał namioty różnego typu i wielkości.
4. Po zakończeniu obozu wraz z zastępem składała / składał namioty, przygotowując je do przechowywania w magazynie (suszyła / suszył, naprawiała / naprawiał, talkowała / talkował).


KUCHCIK *
1. Przygotowała / przygotował w terenie posiłek dla zastępu, korzystając z kuchni polowej lub kuchenki turystycznej.
2. Zadbała / zadbał o estetyczny wygląd polowego „stołu”.
3. Przestrzegała / przestrzegał zasad higieny przy sporządzaniu posiłków i zapoznała / zapoznał z nimi zastęp.
4. Przygotowała / przygotował śniadanie lub kolację dla domowników.
5. Przygotowała / przygotował podwieczorek według własnego pomysłu.

MŁODY STRATEG *
1. Zagrał co najmniej w trzy różne gry planszowe 
lub karciane, w tym przynajmniej jedną o tematyce harcerskiej lub historycznej, dobrze zna zasady tych gier.

2. Wziął udział w turnieju gier planszowych lub karcianych.
3. Wie, na czym polega system szwajcarski.
4. Zaprezentował i zagrał z zastępem lub drużyną 
w wybraną przez siebie grę planszową lub karcianą.



ROBINSON **
1. Przeprowadziła / przeprowadził w pobliżu obozu 
w samotności kilkugodzinną obserwację życia lasu 
o wschodzie Słońca.

2. W dowolnej formie (np. szkic, notatka, opowiadanie) udokumentowała / udokumentował swoje spostrzeżenia (zauważone zjawiska w przyrodzie, zauważone zwierzęta i ich tropy, występujące rośliny chronione, jadalne itp.), zaprezentowała / zaprezentował je zastępowi na obozie.
3. Przygotowała / przygotował dla zastępu posiłek, korzystając z zebranych owoców lasu.
4. Wraz z kolegą / koleżanką biwakowała / biwakował w pobliżu obozu przez 24 godziny.


LEŚNY CZŁOWIEK (dla tych co mają Robinsona)***
  1. Odbyła / odbył samotną wędrówkę po lesie (od świtu do zmroku), żywiąc się wyłącznie owocami lasu i rozbijając sobie miejsce noclegowe.
  2. Odnalazła / odnalazł wyznaczone przez drużynowego miejsce bez posługiwania się mapą, kierując się tylko znakami przyrody.
  3. Korzystając z samotności, przemyślała / przemyślał swoje dotychczasowe życie harcerskie.
  4. Powróciła / powrócił niepostrzeżenie do obozu
    i na podstawie obserwacji oraz przemyśleń 
    z wędrówki opowiedziała / opowiedział gawędę 
    o życiu lasu (np. podczas ogniska).

  5. W czasie tej wędrówki znalazła/znalazł ciekawe miejsce, by pokazać je potem harcerzom z drużyny.
  6. Odbyła / odbył 24-godzinną próbę silnej woli (głodu), żywiąc się owocami lasu, chlebem, wodą.
HARCOWNIK *
1. Uczestniczyła / uczestniczył w pięciu grach terenowych, przestrzegała / przestrzegał obowiązujących w nich zasad.
2. Poznała / poznał 10 ćwiczeń rozwijających spostrzegawczość, refleks, pamięć.
3. Uczestniczyła / uczestniczył razem 
z zastępem w zawodach, turnieju, meczu lub innej formie współzawodnictwa między zastępami.

4. Brała / brał udział w INO, grze ekologicznej lub biegu patrolowym.

OGNIK *
1. Zapoznała / zapoznał się ze znaczeniem odkrycia 
i poskromienia ognia.

2. Pod opieką zastępowej / zastępowego ułożyła / ułożył ognisko i rozpaliła / rozpalił je.
3. Pełniła / pełnił funkcję strażnika ognia.
4. Zna gatunki drewna odpowiedniego do budowania ognisk harcerskich.
5. Zatarła / zatarł ślady ogniska po jego wygaszeniu, zabezpieczyła / zabezpieczył zapałki przed zamoknięciem.
6. Potrafi opowiedzieć koleżankom / kolegom o greckich tradycjach związanych ze strzeżeniem ognia.

STRAŻNIK OGNIA/STRAŻNICZKA OGNIA **
1. Pełniła / pełnił trzy służby przy ognisku, umiejętnie podkładając drwa lub gałęzie, regulując wysokość płomienia i ograniczając iskrzenie.
2. Poznała / poznał przepisy przeciwpożarowe na obozach i biwakach. Dowiedziała / dowiedział się, jak ugasić na człowieku płonące ubranie. Nauczyła / nauczył się posługiwać podstawowym sprzętem gaśniczym i umie go nazwać z zamkniętymi oczami.
3. Poprawnie zbudowała / zbudował 4 podstawowe stosy ogniskowe.
4. Poznała / poznał obrzędowość związaną z harcerskim ogniskiem.
5. Rozróżnia trzy podstawowe stopnie oparzenia 
i potrafi udzielić pierwszej pomocy w przypadku oparzenia.


MŁODA PŁYWACZKA / MŁODY PŁYWAK *
1. Przepłynęła / przepłynął 100 m, w tym połowę na plecach.
2. Wytrzymała / wytrzymał pod wodą 20 sekund.
3. Nauczyła / nauczył się prawidłowo zakładać kamizelkę ratunkową.
4. Poznała / poznał zasady bezpieczeństwa 
i higieny kąpieli.







Dh Dominika i dh Hania Kozik